dissabte, 27 d’octubre del 2012

Com fer una bona descripció

Constantment i sense adorar-nos estem utilitzant aquest recurs per a recordar persones, llocs o sentiments. Tot i això és curiós com pocs sabríem definir el concepte descripció.

  

Què és la descripció?

La descripció és el mode narratiu que pretén representar lingüísticament persones, animals, objectes, sentiments, etc. Tots els aspectes de la realitat és poden descriure, des dels més concrets als més abstractes.

La descripció proporciona informació i característiques dels objectes. Depenent de la situació comunicativa i del propòsit de l’intercanvi d’informació, s’utilitzarà una de les dues classes de descripció:
-       En la descripció objectiva l’autor pren una actitud imparcial davant l’objecte. Descriu, amb la major objectivitat i precisió possibles, les característiques sense despertar cap emoció estètica en el lector.  És molt comú en textos acadèmics i científics.
-       En la descripció subjectiva l’autor reflecteix tot el que l’objecte li suggereix personalment. Té una finalitat estètica.


Per a elaborar un text descriptiu cal seguir tres passos. Primerament, idear, és a dir, explorar la situació. A continuació, ordenar, és a dir, fer un esquema estructural. Finalment, textualitzar, és a dir, redactar el text.

A l’hora de redactar el text es poden utilitzar tècniques descriptives com:
-       Sintagmes nominals àmpliament adejectivats
-       Verbs en present o imperfectiu d’indicatiu
-       Paraules que desciuen impressions sensorials
-       Terminologia
-       Definicions
-       Enumeracions
-       Recursos expressius
o   Comparacions
o   Metonímies
o   Personificacions
o   Al·literacions


Aquesta activitat va ser molt productiva i útil en diversos sentits. Principalment, el que ens va aportar va ser tenir l'oportunitat de conèixer millor a l'altre, però també de la resta de companys de classe. També va ser útil perquè va ser la primera presentació oral que vam fer i, malgrat no pugui semblar-ho, aquest fet també va ajudar a conèixe’ns millor. Va ser sorprenent descobrir aspecte dels altres des del punt de vista d'una altra persona. 
Personalment, crec que aquesta activitat és molt recomanable, tant per saber-se obrir davant els altres com per descobrir i conèixer els altres. 


Per saber-ne més

El “Qui ets, tu?” va ser una activitat per conèixer aquest art de la descripció. Cada alumne havia de presentar una fotografia a partir de la qual poder descriure a un company de la classe. Per aprofundir més en aquest recurs, vàrem presentar també una descripció de l’altre en el format amb què ens sentíssim més còmodes. Per exemple, podíem fer un poema, un text descriptiu, una cançó o fins i tot un anunci. 
A continuació us deixo les meves descripcions. Són de la Lucía Casares, que us convido a llegir el seu bloc per veure una altre perspectiva de la vida universitària dels estudiants d’educació primària.





Com sempre us animo a deixar comentaris amb dubtes i opinions!


1 comentari:

  1. Eli! molt chula també la teva entrada! Encantada de fer de model! Et va quedar genial! i la nota que tens te la mereixes moltíssim.

    ResponElimina