divendres, 30 de novembre del 2012

Competència comunicativa


Avui parlarem amb més exactitud de la comunicació, el tema central de l’assignatura Comunicació oral, escrita i digital.
Sovint caiem en l’error de pensar que ens sabem comunicar quan sabem utilitzar una llengua. Però què implica saber utilitzar-la? Què és l’anomenada competència comunicativa?
Utilitzar una llengua no és només fer servir o adquirir el codi lingüístic, sinó que implica adquirir una sèrie d’habilitats per saber com usar aquest codi en diferents ocasions de comunicació. Per aquest motiu, és molt important tenir en compte l’entorn comunicatiu. Saber-se situar en el context comunicatiu de cada comunitat específica, en formes socials, culturals i ideològiques i tenir l’habilitat d’utilitzar una llengua són les dues premisses que exigeix la competència comunicativa. Aquesta capacitat comunicativa d’una persona s’assoleix a partir de l’experiència social, les necessitats i les motivacions.
Un cop hem definit el concepte, cal que responguem a una altra pregunta: quins són els components que formen la competència comunicativa?
   1. Competència lingüística/gramatical.
Es basa en el domini del codi lingüístic. Fent referència a la lingüística, vàrem llegir un article de J. Tusson titulat “El lenguaje y las lenguas”. Segons l’autor el llenguatge és el mitja de comunicació més extens i és el factor que ens defineix com a humans. Ens ajuda a ordenar i reduir les experiències tant de l’entorn com interiors, és el pilar fonamental per la construcció del pensament i de la memòria, tant individual com col·lectiva, i ajuda a l’expressió interior i al diàleg intern.
   2. Competència sociolingüística.
Fa referència a les regles socioculturals i per tant, s’ocupa de la situació comunicativa.
   3. Competència discursiva.
Es basa en l’habilitat de produir discursos de qualsevol gènere, coherents i cohesionats.
   4. Competència estratègica.
Fa referència a l’habilitat d’usar la comunicació verbal i no-verbal per millorar la comunicació.

Per saber-ne més

Un altre aspecte a tenir en compte a l’hora de comunicar-nos és fer un bon ús del silenci. L’article L’art de saber escoltar de Francesc Torralba que vam llegir ens explicava la importància del silenci com a una creació interior. El silenci és necessari per saber escoltar a l’altre perquè s’aconsegueix que la ment es centri totalment en les paraules de l’altre i no caigui en la dispersió. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada