diumenge, 16 de desembre del 2012

Taxonomia de Bloom


Avui parlarem d'un nou concepte del món de la tecnologia la Taxonomia de Bloom. A continuació us deixo una petita síntesi de l'història d'aquesta taxonomia, però si voleu saber-ne més us recomano l'atricle de l'Eduteka, Taxonomia de Bloom para la era digital. 

La Taxonomia de Bloom até els nous comportaments, accions i oportunitats d’aprenentatge que apareixen a mesura que les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) avancen i augmenten el seu ús.
La Taxonomia original té origen el 1956, quan Benjamin Bloom va voler entendre el procés d’aprenentatge i com encaixava aquest dins del domini psicològic cognitiu, el que processa informació, coneixement i habilitats mentals. Bloom va classificar i organitzar les habilitats de pensament amb l’ajuda de sis substantius. Va  ser Lorin Anderson que va revisar la taxonomia i va produir alguns canvis, entre els quals va substituir els substantius que designaven les categories per verbs.  Tot i aquests canvis, la Taxonomia encara no era del tot adequada per la gran expansió digital que s’estava produint. Per aquest motiu, Andrew Churches proposa una digitalització de la Taxonomia. Finalment doncs els verbs prinicpals van pasar a ser sis: crear, avaluar, analitzar, aplicar, comprendre i recordar.

Per entendre millor les diferents categories exposades en la Taxonomia, vam fer una taula relacionant els verbs amb activitats fetes a classe i amb activitats que es fan o s'han fet en algun moment en l'àmbit educatiu. A continuació us deixo tres exemples a fi que s'entengui millor la classificació de la Taxonomia de Bloom:

Verb
Activitat GITIC
Activitat escolar
Animar: forma part de crear, l’habilitat de pensament d’ordre més superior. Es tracta de donar moviment a objectes per tal de que aquests reprodueixin una situació.
Scratch: categoria d’animació. Crea activitats amb objectes en moviment.
Hem utilitzat l’Scratch per a fer una pràctica de crear un joc educatiu.
Animació amb plastelina de l’escola Lluçanes, en aquest cas sense utilitzar l’Scratch.
Blogs que expliquen com crear animacions amb l’Scratch.
Twittering: forma part de comprendre, l’habilitat de pensament d’ordre més aviat inferior.
Es basa en l’ús del Twitter com a una nova forma de comunicació amb la resta del món.
Twitter: comunicació mitjançant xarxes socials. Utilitzant el hashtag #GITIC1M he agrupat tots els Tweets que es fan sobre aquesta assignatura. Per fer-ne un seguiment hem utilitzat la pàgina web Hashtags Twubs.
L’escola Pompeu Fabra de l’Hospitalet de Llobregat utilitza el Twitter per a que més gent pugui conèixer el seu funcionament. Fan Tweets de les activitats que fan i comparteixen fotografies i vídeos dels alumnes a l’escola.
Compartir: forma part d’aplicar, una categoria d’habilitat de pensament més aviat inferior.
Es tracta de compartir el que un fa al seu ordinador amb altres persones.
Google Drive: categoria de compartir.  Aquesta eina de Google ens permet crear un document de text, una presentació o un formulari però amb la particularitat de que es guarda la informació al núvol i, per tant, podem accedir-hi des de qualsevol ordinador. Es caracteritza també perquè els documents creats es poden compartir amb tots aquells que sigui necessari.
Hem compartit el document amb la preparació de l’examen per a que d’aquesta manera cadascú tinguéssim les nostres preguntes i d’altres proposades pels companys.  
Poder compartir els documents que es creen amb la resta de la classe és una manera molt senzilla de crear cooperació dins la classe.
moltes escoles utilitzen la intranet per a penjar i compartir documents. El Google Drive és una eina que s’hauria d’incentivar a les aules.


Per saber-ne més 


Per a que es pugui entendre millor el funcionament i la finalitat d'aquesta taxonomia, la següent imatge us ajudarà a entendra-ho. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada